30.03.2007 - Posezení v komunitním centru
Jak jsme zde avizovaly, proběhlo včera posezení v komunitním centru nad šálkem červeného či černého čaje nebo turka. Já zrníčka nerada, tak jsem dala přednost čevenému čaji (maskovací označení pro ovocný). Debata byla zajímavá a místy i bouřlivá. S přibývajícím časem se zvyšovaly vášně a převaha holek souhlasících spolu na portálu translidé[tečka]com. Nebojte milé dámy ještě se k vám dostanu ;)
Vše to začalo tak nevině, nesedět v Legerovce a nebýt v čele Johanka, která má můj obdiv, jak zvládala kočírování takových individualit, tak jsem si připadala jako na skupince u Hanky. Představovací kolečko jsem tentokrát ocenila neboť mi poodkrylo mé "soupeřky" v "hádání" se na již zmiňovaném portálu. Jedno velké upozornění na translidé[tečka]com je používání slova TRANSKA výslovně ZAKÁZÁNO. Podle následně průběžného hlasování převážil názor, že toto slovo je stejně hanlivé jako "buzerant" (poz. autorky : "slovo buzerant je od slova buzerovat, nemá žádnou souvislost se slovem homosexuál"), "cigoš" (poz. autorky : "no k tomu snad není co dodat"). Je to jednoduché v Italií se tímto slovem označují prostituti, tak je to v čechách hanlivé označení "příslušnic" trans komunity. Jiné kloudné zdůvodnění jsem za celý večer nedověděla, či mi neutkvělo v paměti. Pokud je to jinak, máte možnost to přidat do komentářů. Tento argument je jinak stejně lichý, jako když ve státech mají trest smrti, tak mi ho mít nebudeme, či naopak. Pokud zavítáte na onen portál, si dejte zatracenýho bacha :) Následné debaty a debatky např. nad dramaturgií magazínu Queer, nechám bez vetší odezvy. Debata se více méně nesla v duchu my proti nim, ony proti nám, vy snámi my s vámi a mezi tím mlcící hrstka lidiček, s vyjímkou jednoho zajímavého příběhu, který byl pro mě zajímavější než popisovaní operace ohryzku (pozn. autorky : "popis byl dobrý, já osobně nemám ráda jakýkoliv popis takových drasťáren :("). Přiznám se, že účast "mlčících" na takových akcích mi zůstává stejnou záhadou, jako je MtF před operací na ženy a po operaci na muže. Nebojte nebylo tak bouřlivé a doufám, že i místy zajímavé ;) Přeci jenom jsem ještě otevřela tento článek a přípíši jednu malou poznámku jaksi pod čáru. Jak jsem začala oslovovat holky, které procházely přeměnou ve stejné době jako já, dovídala jsem se, že třeba do komunitního centra by nešly (nepudu za úchyla). Když jsem toto poznamenala, z jedné strany jsem dostala nálepku prognostického (ne diagnostického) ústavu a zdruhé něco horšího. Ta druhá strana je samo zajímavější. Dámy se tváří jak zapadnou a přitom ty co zapadly před lety jsou blbé, že jít do komunitního centra, je jít za úchyla. Povíme si za dalších šest let, jestli nám dámy nezmizí, která z nás je blbá :)
vi
Komentáře k článku
Přidat komentář
Přehled komentářů
18.04.2007 17:55 - Re: T - vlasta
No vidis Sofie a to jsi nebyla v komunitnim centru to by jsi o vlasy prisla uplne :) Ze by to byl duvod proc nosim satek ? hm
18.04.2007 17:22 - T - Sofie
Teda taková smršť kolem jednoho slova, úplně mi to rozfouklo účes :) Jinak, mě osobně taky označení transka nevadí, pokud není myšleno jako urážka. Ono totiž záleží na kontextu případně na tom, jak se to či ono slovo vysloví. Urazit se totiž dá i oslovením paní a naopak například oslovení blbounek vůbec jako urážka být myšleno (a vyznít) nemusí.
03.04.2007 17:40 - Re:Tr.. - Iva
V tomhle s tebou plně souhlasím, Tak se měj Iva
03.04.2007 17:30 - Re:Tr.. - vlasta
Zpet k jadru pudla :) kdyby jsi cetla muj dnesni dovetek "03.04.2007 07:44 - Nocni Queer - vlasta", tak by jsi pochopila me pohnutky. Slovo Transka mi nevadi a pokud bych se mela k nejakemu slovo prihlasit tak klidne k tomuto. Nemam pocit, ze bych se nechovala slusne. Navic je demokracie, tak ze si muzu rikat co a kde chci, netvarim se, ze mluvim za nejakou "skupinu" a jako soukroma osoba mam pravo pouzivat i slovo transka ;) Pokud jej budu pouzivat v mistech, kde si to vetsina preje, bud ho pouzivat nebudu nebo me vyhodej ci budou ignorovat :)
to je asi vse co ma cenu k tomu tady a ted rici ;) zaciname se motat jak pivo v rici :)
03.04.2007 17:18 - Re:Tr.. - Iva
Pracovala jsem 20 let v hutním průmyslu u tekutého železa a i tam se k sobě lidé chovali slušně. On i ten obyčejný člověk i když je na takovém pracovišti drsnější povahy se nenechá urážet slovy, která za urážlivá považuje. Na to nemá vzdělání vliv - říká se že:"Vola škola nepředělá"
03.04.2007 09:12 - Re: Tr.. - vlasta
Urcite at si kazdy pouziva vyrazy jake chce a pokud to nekoho urazi, at za zacpe usi nebo prejde na druhou stranu :) kdyz budes mezi delnikama nebo dnesni mladezi a bude te stvat jejich donekonecna se opakujici "vole", tak se s nimi asi bavit nebudes :)))))))
03.04.2007 07:18 - Re: Tr... - Iva
K tomu, jaká slova se používají zde, jsem se vůbec nevyjadřovala, a nemám důvod se podivovat, komentovala jsem pouze článek, a nebudu se opakovat jak. Ať si každý používá termíny jaké chce, hlavně když jimi nikoho neuráží - a platí to i naopak. Pa Iva
03.04.2007 05:44 - Nocni Queer - vlasta
V noci jsme nahodou shledla dalsi vydani magazinu Queer a jedna hodne zajimava vec me zaujala a to, ze oznaceni Queer bylo hanlive oznaceni. Komunita jej vzala za sve a zbavila jej hanliveho zabarveni a dnes je to uznavane oznaceni GLT skupiny lidi. Tak co mile Damy nejdete na to od lesa ? Oznaceni mame, co ho vzit za sve a hrde se k nemu hlasit ? No asi to bude tim, ze GL minorita ma svou komunita tak u T lidi je to pouze par jedincou, ale komunita tu nikdy nebyla a asi ani nebude.
02.04.2007 21:42 - Re: TR... - vlasta
ale jiste diskuse a jine nazory jsou zde vytany, je houst a vetsi kapky. To co jsem mela na mysli je, ze at si tu lide pouzivaji jaka slova chteji. Mam pocit, ze je to rozhodne demokratictejsi nez kdyz mi to nekdo nekde zakazuje a diskuse se tam povazuje za nepratelstvi. Pokud se podivujete nad tim, ze zde slovo transka neni zakazano, tak se klidne divte dal ;) Stejne tak ja se dal budu divit, proc by to slovo melo byt zakazano. Svoboda projevu :)
02.04.2007 20:29 - TR... - Iva
Nevybírala jsem si portál kvůli takové, či, makové mluvě, ale napsala jsem jen komentář k tématu, které mě na tomto portálu zaujalo a které bylo inspirováno názory pocházejícími z prostoru mino tento portál kde lidem prostě něco vadí a zde se tomu diví. Když nebudu souhlasit s názory zde presentovanými, tak mám jít číst jiné názory jinam a nemám používat volně přístupný formulář s názvem "Komentář k článku"? - Zajímavý dialog a demokracie. Jinak že se s lidmi kolem sebe moc nemazlíte na Vás sedí - určitě to máte v životě zajímavé ;)
02.04.2007 17:12 - Re : Proč to musí pořád být "transka"? - vlasta
Ja vim, ze je neslusne odpovidat na otazku otazkou, presto to udelam a proc ne ? Na tomto portalu slovo transka nikdo urazlive nebere, toto slovo je zde vnimano zcela bez predsudku a postranich umyslu. Pokud Vam tolik vadi, mate moznost tento portal necist, to je vse co vam mohu rici k uzivani slova transka zde.
Co se tyce uzivani slova transka mimo cyber world, je to na osobni pohledu pokud vam to vadi, klidne to svemu okoli reknete, pokud vam to vadi vic jdete s tim do medii, ale hlavne se neberte moc vazne :)
Na slovickareni uz tu dojelo vic lidi :)
Co se tyce zvireci rise, toto prirovnani bylo hodne mirne, obicejne v teto souvislosti pouzivat casti tela ;) Nemam pocit, ze bych byla spatne vychovana, proste rada pouzivam expresivni vyrazi a s lidmi kolem se moc nemazlim, co na srdci to na jazyku.
02.04.2007 16:36 - Proč to musí pořád být "transka"? - Iva
Jestli mohu dodat něco k tématu "transka", tak asi toto: Když někonu řeknu, aby mi neříkal "Ty Brďo" proto že se mi to nelíbí, tak budu jeho příští takové oslovení považovat za výsměch, ne-li za urážku. Jestli že si spoluobčan tmavší pleti přeje abych mu neříkala cigáne, ale rome a spoluobčan černé pleti bude tvrdit, že není černoch, ale afroameryčan, tak to budu respektovat. Stejně tak když se transsexuální ženě nelíbí oslovení "transka", tak by to měl slušně vychovaný člověk taky respektovat a nepředkládat lingvistické rozbory opodstatnění tohoto oslovení.
Já jsem se v čase RLT zatím nesetkala s potřebou toto slovo použít, stačilo mi že jsem řekla, že jsem v podstatě žena, a že dělám vše pro to aby to taky bylo poznat.
P.S. Já bych si tedy, už ze slušnost, nedovolila spoludiskutující veřejně připodobňovat k členům zvířecí říše, ale možná že mě naši tak špatně vychovali.
02.04.2007 07:56 - Re : Ještě poznámka - vlasta
Ahoj Pavinko,
mam pocit, ze tvoje poznamka se mine ucinkem nebot damy sem asi nechodi :) Taky pridam trosku do mlyna :) Podstata tve poznamky tkvela v tom, ze holky nechteji aby vse objimajici oznaceni T* zen byla transka, ony totiz nechteji zadne oznaceni a to anglicke slovni spojeni, ktere pouzila Sasha jako oznaceni (tusim gender disfunction < vazne nevim jestli to pisi dobre) vazne lidem nic nerekne.
Zaujala me reakce tusim Karoliny, ktera na me pusobila jako afektovana pipina, kdyz (moje dedukce, ktera se nemusi zakladat na skutecnosti) si na nas pozve dalsi soukmenovkyne, aby vyhrala v ankete o odpornosti osloveni Transka :)
Byla jsem dojata az k slzam :)
02.04.2007 07:43 - Ještě poznámka - Pavlinaxx
Nedá mi to abych se přeci ještě jednou nevrátila k onomu některými lidmi nenáviděnému slovu "transka". Padl na oné skupince názor že to je označení pro TV a lidi kteří dělají trawesti - ano to je možná pravda, ale milé dámy zamyslely jste se také nad tím, že tzv. normální lidé vlastně ani jinou skupinu neznají? To že chcete zapadnout a nepřipouštět si svou odlišnost je krásné, ale uvědomujete si, že v čase RLT (Real Live Testu) vypadáme z 90% (najdou se výjimky které jsou k nepoznání) všechny jako kříženec mezi chlapem a ženskou? A že ti kdož se nad tím pozastaví a jakýmkoliv způsobem žádají vysvětlení (pokud rovnou nedojde k těl. inzultaci) chtějí stručnou a jasnou formulaci. Pokud to zrovna nejsou angličtináři a lékaři..... ostatně ti se neptají, těm je to jasné......
A vaše nápady, které jsem zaslechla..... promiňte jsem asi inteligence nevalné, ale na těch by si zlámala jazyk, dříve než-li bych je vyslovila :-)
PS: A teď čekám odsuzující reakce :-D , které jsou mi ukradené.
Vaše TRANSKA Pavlína
01.04.2007 13:40 - Re : Nový život ? - vlasta
Ahoj Jarko,
"by za uchyla", byla jaka si parafraze, nic mene jsi mi potvrdila me tvrzeni, ze lide kteri prosli(-y) a zapadli(-y) nema zajem se vracet.
Proste mas dulezitejsi veci, kterym vjenujes svou energii. Preji ti hodne uspechu v uplatnovani se v tomto silenem svete.
To ze jsme mely na veci jiny naroz, je vice mene nutne, obe jsme palicate osobnosti, ale mam pocit, ze jsme vychazely korektne a grilovacky u tebe byly supr.
01.04.2007 10:28 - Nový život ? - Jarka Brokešová
Ahoj Vlasto . Zajímavý článek . Já vím , že jsme se často rozcházeli v názorech , ale to je v pořádku , každý má svůj svobodný názor na věc samou . Já jsem se před časem již omluvila z akcí (společná setkání) s Hankou Fifkovou . Né z důvodu , že bych se cítila jak nějaká úchylačka , to v žádném případě ne , ale z důvodu , že se již nepotřebuji svěřovat s problémy souvisejícími se změnou pohlaví . Toto mám zaplaťpánbuh již jednou provždy vyřešené . To platí i pro akce Transfora v Legerově ulici . Naopak si myslím , že ta setkání jsou pro určitý okruh lidí pozitivní při řešení problémů souvisejících s výše jmenovanou přeměnou . Takže nesouhlasím s termínem , "budete si myslet že jsem úchylačka , když budu navštěvovat tuto komunitu" Já po mých skušenostech spíš na názory lidí "kašlu" , a spíš se snažím o uplatnění ve společnosti . A také se vždy stavět za svá práva , jak se již v minulosti stalo . Co dotat , přeji všem hodně štěstí a zvládněte to . Žijem jen jednou. www.soukromeneresti.wbs.cz
Jarka Brokešová