Ať si kdo chce co chce říká, pro mě měla Kuba vždycky své kouzlo. Ten ostrov si automaticky spojuju s Hemingwayem, jak sedí na barové židličce, usrkává daiqiuiri a bafá doutník, se zbožňovaným Che Guevarou, který na mě ještě loni shlížel doma ze stěny (teď je složený ve skříni), s Castrem, který prý vůbec nechtěl být komunista a přesto to v tomhle směru dotáhl poměrně vysoko, a třeba i s fantastickým hudebním filmem Wima Wenderse Buena Vista Social Club. Ať si kdo chce co chce říká, pro mě měla Kuba vždycky své kouzlo. Ten ostrov si automaticky spojuju s Hemingwayem, jak sedí na barové židličce, usrkává daiqiuiri a bafá doutník, se zbožňovaným Che Guevarou, který na mě ještě loni shlížel doma ze stěny (teď je složený ve skříni), s Castrem, který prý vůbec nechtěl být komunista a přesto to v tomhle směru dotáhl poměrně vysoko, a třeba i s fantastickým hudebním filmem Wima Wenderse Buena Vista Social Club. Další nezapomenutelnou asociaci s Kubou ale (samozřejmě kromě bručícího Pilipa) nyní nabízí film Než přijde noc (Before Night Falls), biografický příběh kubánského gay spisovatele Reinalda Arenase. Temné vyprávění s tragickým koncem začíná v předrevoluční Havaně, kdy v sobě mladý Reinaldo s pomocí svého dědečka objevil talent a s nepopsatelnou dychtivostí ho nabízí světu, a to bez ohledu na rostoucí chaos, který s sebou přinesl vpád Castrových partyzánů, i teror, který vousáčův režim po nástupu k moci rozpoutal. Nízkorozpočtový snímek, který natočil režisér Julian Schnabel, si vyzněním nezadá s hollywoodskými velkofilmy. Je působivou oslavou nejen nezdolné síly umění, ale snaží se i přiblížit bující gay život na Kubě (s nímž se pak ovšem Castro rázně vypořádal). V záplavě opálených nahých těl si slavný Johnny Depp (určitě ho znáte třeba ze Střihorukého Edwarda, Ospalé díry nebo Mrtvého muže) zahrál transsexuála jménem Bon Bon, který je zajímavý mimo jiné i tím, že přijde na opravdu nápaditý -- i když poněkud bolestivý -- způsob, jak jednu z Arenasových novel propašovat z basy... Než přijde noc je film, který stojí za to vidět, a tak doufám, že se u nás dostane do distribuce. Než se tak ale stane, podívejte se na předchozí Schnabelův film, vlastně jeho prvotinu, s názvem Basquiat. Je to také životopisný příběh, tentokrát svébytného newyorského černošského malíře, kterého z bídy ulice vytáhl sám Andy Warhol (toho si fakt s citem zahrál David Bowie). Komu se líbí odkaz té doby, vůně marihuany a muzika Velvet Underground nebo Lou Reeda, neměl by tenhle film vynechat. K mání je ve videopůjčovnách.