Jen několik amerických televizních seriálů se zabývalo problémy třídy, částečně proto, že se předpokládá, že v USA žádné sociální třídy neexistují. I proto se v televizi setkáváme s idealizovanými rodinami a sociálními skupinami. A televize obecně se vyhýbá zobrazování jakékoli kontroverze, protože se bojí, že by se od ní odvrátili investoři do televizních reklam.

Postavy, zobrazované v televizních seriálech většinou pochází ze stejných společenských poměrů. Například v seriálu Dynastie byli všichni bohatí členové vyšší třídy. Nebo v komediálním seriálu Raymonda má každý rád, všichni pocházeli ze střední pracující vrstvy.

Když se spolu potkají postavy z různých společenských vrstev v rámci jednoho seriálu, vždycky se z toho vyvine nějaký druh dramatu nebo romantického vztahu plného překážek (klasický příklad je když se chudý chlapec zamiluje do bohaté dívky nebo naopak).

Ale již od počátků v roce 2004 byl seriál The L word jiný. Los Angeles, kde se seriál odehrává, je plný lidí, kteří se pohybují v úplně jiném společenském prostředí. Extrémně bohatí lidé se tu mísí s lidmi žijícími v naprosté chudobě. Rasismus je tu kompenzován přílivem imigrantů.

Nicméně postavy v The L Word, které vetšinou žijí v oblasti vyšší střední třídy homosexuálů v Západním Hollywoodu, se s těmito problémy setkají zřídkakdy. Naopak, lesbičky v The L Word se nám zdají, jako by žily v tavícím kotli rozličných kultur a tříd, nazančující, že jejich sdílená lesbická identita překračuje hranice třídy a rasy.

Již od začátku seriálu, je hlavní postava Bette Porter (Jennifer Beals), netypickou afro-americkou lesbičkou. Dcera muže, jenž měl kontakty na Billa Clintona nebo Glorii Steinenovou (viz. Poslední epizoda druhé sezony), žije v krásném bungalovu v západním Hollywoodu (s bazeném a sbírkou umění) a pracuje jako dobře placená ředitelka muzea.

Bettin sociální kruh zahrnuje ženy z rozdílných tříd, ale jejich původ má zřídkakdy vliv na jejich život. Mezi nejbohatšími lidi z nejvyššé třídy v Bettině okolí patří i tenisová hvězda Dana Fairbanks (Erin Daniels), která pochází z bílé republíkanské rodiny z Orange County. Bettina bývalka, Alice (Leisha Hailey) si vydělává bez vynaložení úsilí jako nezávislá novinářka a moderátorka v rádiu. Bývalé dítě ulice, Shane (Katherine Moenning) se vypracovala z drogově závislé prostitutky na podrážděnou kadeřnici, která již nebojuje s placením nájmu. Carmen, která ve druhé sérri byla asistentkou produkce a příležitostnou DJkou se ve třetí sérii vypracovala na respektovanou Los Angeleskou DJku, kteoru zvou i na večírky celebrit. A Bettina sestra, Kit Porter, bývalá popová hvězdy závislá na alkoholu, se vyhrabala ze závislosti a stala se úspěšnou majitelkou The Planet, kavárny a lesbického klubu, která si dokonce může dovolit vlastního šéfkuchaře.

Ale ve třetí sérii se začaly tyto škatulky poněkud měnit.

Bette, dříve nejbohatší postava seriálu, ztratila práci a hroutí se při představě, že by ji živila přítelkyně Tina, kterou předtím podporovala ona sama. A nováček Moira, počítačový expert ze Skokie, Illionis, se dostává společnosti rozdílné třídy, rozdílné kultury a pohlavní otevřenosti. Prostě se příliš nehodí do prostředí snobských žen v Los Angeles.

Bettina úzkost ze ztráty třídního postavení se nejvíc odráží v jejím boji s nezaměstnaností, poté co byla zvyklá být rodinným chlebodárcem. A když už není mocnou ředitelkou muzea, připadá jí nesmírně težká představa práce jen za účelem získání dostatku příjmů pro uživení rodiny.

Když jí její přítelkyně nabídne, že vezme práce u své někdější milenky Heleny Peabody, Bette obviní Tinu, že je součástí „maloburžoazie". Reflektuje tím tak vrstvu lidí, kteří musí pracovat, aby si vydělali na živobytí. Bette tím vyjdřuje, že jí neuspokojuje práce, ke které by neměla osobní vztah a která by jí nebavila.

Tady je ukazuje, že je Bette tak trochu pokrytec, ačkoli podporuje ženské umění a spolky. Zatímco Bette bojuje se svojí třídní příslušností (která je neodmyslitelně spjata s rasou - viz. Její vztah s Kit), ostatní postavy bojují s třídní příslušností skrze postavu Moiry. Přišla na začátku třetí série jako počítačový technik a obléká se jako typická „butch" (flanelová košile a džíny). Moiřin sociální původ je tu v obrovském kontrastu vzhledem k dámám z L word. To se projeví v epizodě 3x03 - Lobsters, když jdou všechny společně na večeři do luxusní restaurace na oslavu Jennina návratu.

Ostatní postavy se zjevně cítí trapně kvůli Moiřině vzhledu, ať už kvůli tomu, že nezapadá do prostředí restaurace nebo kvůli tomu, že nevypadá žensky. Tato averze náhle probouzí třídní rozdíly stejně jako jejich druhotné feministické odmítnutí rolí na femme/butch. V osobnosti Bette se protkává třída a rasa, v osobnosti Moiry pak třída a pohlaví.

Fakt, že se The L word pouští do problémů třídy je chválihodný, protože většina televizních seriálů se těmto problémům vyhýbá i přesto, že hrají v životě klíčovou roli. Ačkoli i v The L word byl problém třídy okrajový, spíše spojený s pohlavím.

Identita femme/butch byla historicky mnohem zřetelnější v komunitě pracující třídy než mezi výše postavenými aristokratickými lesbičkami. A když je Moira tou postavou, která se zabývá uvědoměním si pravého pohlaví, seriál může být konfrontován s polem transgender lidí versus „butch" typu.

Ačkoli třetí řada The L word nepracuje s těmito problémy tak jak by mohla, přece jen je to krok kupředu oproti idealismu prvních dílů, kde všichni byli se všemi přátelé a žili v multikulturní harmonii. The L word konečně přiznává, že lesbická orientace nemusí nutně znamenat, že všichni žijí ve stejném duhovém světě.

Je povzbudivé, že se konečně promítla rasa, třída i pohlaví do zobrazování lesbické potencionálně jakékoli americké komunity, s větším odrazem na skutečnou realitu.

překlad: Veronika (17.08.2006)