Mnichovský správní soud zahájil řízení v žalobě učitele základní školy v Pfaffenhofenu, který odmítá vyučovat, dokud bude ve třídě povinně viset krucifix. Učitel označuje kříž za "produkt pseudonáboženských pověr" a požaduje stejná práva, jaká mají rodiče školáků. V katolickém a konzervativním Bavorsku je totiž kříž ve třídách podle zemského zákona povinností. Spolkový ústavní soud pak po stížnostech v procesu vedeném v roce 1995 rozhodl, že pokud někteří rodiče nesouhlasí, musí být kříž sejmut. Mnichovský správní soud zahájil řízení v žalobě učitele základní školy v Pfaffenhofenu, který odmítá vyučovat, dokud bude ve třídě povinně viset krucifix. Učitel označuje kříž za "produkt pseudonáboženských pověr" a požaduje stejná práva, jaká mají rodiče školáků. V katolickém a konzervativním Bavorsku je totiž kříž ve třídách podle zemského zákona povinností. Spolkový ústavní soud pak po stížnostech v procesu vedeném v roce 1995 rozhodl, že pokud někteří rodiče nesouhlasí, musí být kříž sejmut. Učitelé, ale takové právo nemají, a právě za takové právo se bije žalobce. V první instanci v Augsburgu sedmačtyřicetiletý učitel prohrál, odvolal se však výše. Argumentuje tím, že zákon poskytující hlas státu i rodičům, ale nikoli učitelům, omezuje jeho občanská práva. Učitel má neplacenou dovolenou už tři roky, po které vede spor od školských orgánů až po soudy. Tvrdí totiž, že dokud bude kříž ve třídě viset, on vyučovat nebude. Učitel pochází z liberálního Porýní a teprve později se přestěhoval do Bavorska. Z katolické církve vystoupil v roce 1978 pro nesouhlas s tehdejší papežovou encyklikou, která zakazovala sexuální výchovu. Ve třídách, kde vyučoval, začal sám od roku 1993 odstraňovat kříže, brzy však narazil na odpor nadřízených, respektujících zemský zákon. Krucifix označuje za "fetiš" a "barbarský obraz Boha". Tuto formu zobrazování obviňuje ze spoluodpovědnosti za holocaust a za pronásledování židů křesťany "ve jménu Kristově". V první instanci v Augsburgu sedmačtyřicetiletý učitel prohrál, odvolal se však výše. Mnichovský soud nyní rozhodl, že v konfliktu mezi svědomím a loajalitou státního zaměstnance má přednost svědomí. Učitel proto není povinen dodržovat státní předpis o povinném vyvěšování krucifixu, pokud je to v rozporu s jeho pojetím náboženství, a smí před začátkem svých hodin kříž se zdi sejmout.