V tomto díle se skrývá od všeho něco - svět divadla a svět peněz se prolnou ve vzájemném objetí v podobě lásky anglické zpěvačky Viktorie a gangstera z Chicaga Kinga Marchana v městě Paříži. Sociální i hmotná bída umělkyně kontrastuje s její enormní slávou, začne-li vystupovat jako bezpohlavní transvestit. Rozdílnost pohlaví se vůbec v muzikálu stále zmenšuje - hlavní postava je žena, která hraje muže, který hraje ženu. Komediálně nadsazený je párek homosexuálů, kteří se intuitivně naleznou - kabaretiér Toddy a body-guard Squash. Vystupují zde gangsteři na mezinárodní úrovni, z nichž ten nejvyšší má vzhled uhlazeného magnáta. Svět zpřeházených významů a zpochybnělých jistot doplňuje řada lidiček, kteří mu dávají punc zabydlenosti, životnosti i legrace, ať jsou to majitelé restaurací a jejich personál, či návštěvníci kabaretů. Jde o nadsazený obrázek našeho světa, v kterém žijeme, jehož zmatek cítíme a jemuž se můžeme zasmát v muzikálu na kvalitní hudební, taneční a dramatické úrovni. V tomto díle se skrývá od všeho něco - svět divadla a svět peněz se prolnou ve vzájemném objetí v podobě lásky anglické zpěvačky Viktorie a gangstera z Chicaga Kinga Marchana v městě Paříži. Sociální i hmotná bída umělkyně kontrastuje s její enormní slávou, začne-li vystupovat jako bezpohlavní transvestit. Rozdílnost pohlaví se vůbec v muzikálu stále zmenšuje - hlavní postava je žena, která hraje muže, který hraje ženu. Komediálně nadsazený je párek homosexuálů, kteří se intuitivně naleznou - kabaretiér Toddy a body-guard Squash. Vystupují zde gangsteři na mezinárodní úrovni, z nichž ten nejvyšší má vzhled uhlazeného magnáta. Svět zpřeházených významů a zpochybnělých jistot doplňuje řada lidiček, kteří mu dávají punc zabydlenosti, životnosti i legrace, ať jsou to majitelé restaurací a jejich personál, či návštěvníci kabaretů. Jde o nadsazený obrázek našeho světa, v kterém žijeme, jehož zmatek cítíme a jemuž se můžeme zasmát v muzikálu na kvalitní hudební, taneční a dramatické úrovni. Muzikál Viktor - Viktorie se řadí mezi díla, která obsahují jeden z nejpřitažlivějších momentů v dramatickém umění: převlekovou roli - zde krásná mladá žena, která se vydává za někoho jiného, umí tančit, zpívat, hrát a také vzbudit lásku - její pozice v ději může být o to zábavnější, vtipnější i výraznější. Převlek hlavních postav často pohání celý děj. Rozdvojení role je odvěký trik divadla: vzpomeňme shakespearovských komedií jako Večer tříkrálový, Jak se vám líbí, Kupec benátský, až po nejnovější původní muzikál Antonína Procházky Holka nebo kluk. A také v Karlíně jsme si často mohli vyzkoušet půvab převleku, naposledy v Kleci bláznů, ale i v Někdo to rád horké, kde se naopak muži převlékají za ženy. Pro milovníky operety připomenu, že na převleku osob je často založena hlavní zápletka (opereta cudněji dodržuje odlišnost pohlaví) - např. A. Ch. Lecock: Giroflé - Girofla, Straussovy operety (co je převleků v Netopýrovi!), Offenbachova Madame Favart atd. Vděčné komediální téma tedy využívá i náš muzikál. Tento příběh o chudé zpěvačce, z které dokáže udělat hvězdu také chudý, ale již zkušený kabaretiér, přitom homosexuál, zaujal na plátně i na jevišti. Autoři jej ověřili nejdříve ve velmi úspěšném britském filmu Victor/Victoria začátkem osmdesátých let. V titulní roli s Julií Andrews a s jejím filmovým partnerem Robertem Prestonem (Toddy). Oba byli výborní. J. Andrews byla za tuto roli nominována na Oscara (předtím získala Oscara za filmový muzikál Mary Poppins); obdržela Zlatý globus 1982, Donatellova Davida 1983. Za hudbu k filmu získal Henry Mancini Cenu Akademie 1982 (Oscara), Blake Edwards získal Oscara za scénář a Leslie Bricusse za texty písní. Divadelní premiéra byla na Broadwayi nedávno - roku 1995, rovněž s J. Andrews a v režii jejího manžela Blake Edwardse. HD Karlín uvádí Viktora - Viktorii jako první v ČR a také jako první ve střední Evropě. Nastudoval jej obdobný tým jako Klec bláznů: švýcarský režisér českého původu Rupert Dubský, překladatel libreta, špičkový muzikálový dirigent Arnošt Moulík, významná choreografka Velké Británie Jane Elliott, nositelka několika světových cen, vynikající sbormistryně Irena Pluháčková. Scénu navrhl Ivo Žídek a kostýmy Irena Greifová - oba připravili již v Karlíně řadu nádherných výpravných muzikálů. Jsme hrdi na to, že hlavní roli nastudovala členka karlínského souboru Michaela Dolinová, která se již osvědčila v Kleci bláznů, v (Řeku) Zorbovi aj. Čtveřice herců: pánové Brabec, Soukup, Štěpánek, Přeučil, je již na karlínském jevišti jako doma a pro Jiřího Štědroně je role Cassella návratem na divadelní a také karlínská prkna. Tereza Duchková vytváří na své mládí velmi náročnou roli, avšak rovněž ona se již v Karlíně osvědčila - např. Anna v Kleci bláznů nebo Jeann Deyová ve Snech z Nového Yorku. Také v dalších rolích naleznete známé karlínské herce. Přejeme vám pěknou zábavu.