Před časem vysílala ČT večer na téma Žena dnes a zítra. Objevil se v něm typ ženy, který britská feministická filozofka Germaine Greerová pojmenovala žena-stereotyp, uměle vytvořený ideál, podle nějž se ženy snaží přetvořit a jenž je mužům vštěpován jako ten, který si mají volit. Před časem vysílala ČT večer na téma Žena dnes a zítra. Objevil se v něm typ ženy, který britská feministická filozofka Germaine Greerová pojmenovala žena-stereotyp, uměle vytvořený ideál, podle nějž se ženy snaží přetvořit a jenž je mužům vštěpován jako ten, který si mají volit. Čím víc se mu žena přiblíží, čím víc obětí (plastických operací) kvůli němu podstoupí, čím víc času stráví s profesionálními designéry, tím víc obdivovatelů získá. Tento stereotyp představovala v pořadu úspěšná moderátorka ČT, jakási mluvčí skupiny žen, kterým se ideálu věčného ženství podařilo díky vizážistům, kadeřníkům a módním návrhářům přiblížit. Žena-stereotyp je křehké stvoření, které si musí od reality - problémů - uchovat odstup. A ona ne že problémy nemá, ona je mít nesmí. Je přece ideál, ke kterému všichni vzhlížejí. Při prezentaci mohla dokonalá žena na otázku, jaká je situace dnešních žen, odpovědět jediné: velmi dobrá, protože je k mání luxusní kosmetika. K výpovědím žen týraných, mučených a donucených k prostituci sdělila: "Tohle by se mi nikdy nemohlo stát! Je to jejich věc - je to věc inteligence a rodinné výchovy." Ona by se do špatné rodiny narodit nemohla, to dělají jen lidé velmi zpozdilí. Krátkozrakost je nutnou vlastností ženy-stereotypu: nesmí totiž prohlédnout, že i ona se stala obětí manipulace. Není otrokyní jako oběti obchodování se ženami, které jsou vězněny a podrobovány fyzickému i emocionálnímu násilí. Nejde o típání cigaret o tělo, ale o vymývání mozku reklamou, někdy i o rigorózní požadavky týkající se toho, jak vypadat. Společnost uctívá v každém billboardu, plakátu či výloze ženu-stereotyp. Ta však nemá nic společného se ženou reálnou, která na jedné ruce vleče potomka a v druhé nákup a nepřemýšlí o tom, zda Oriflame, nebo Clinique, ale kde sežene staršímu dítěti peníze na hory. Neplacená každodenní ženská práce - péče o druhé - je zcela nedoceněná. Diví se někdo, že se mladé ženy chtějí vymanit z neatraktivní reálné ženskosti a touží se stát zbožňovaným stereotypem? Žena dnes a zítra je dobré téma, k odvěké fascinaci se připojuje i nová disciplína, gender studies. Snaží se zkoumat ženy ve vztahu k mužům a muže ve vztahu k ženám, poukázat na existenci ženy reálné. V mnohém z nás dříme naděje, že pokud se mužskému světu dostane vyváženosti, možná mnohé problémy vyřešíme. Řada z nás cítí, že tam, kde není uznání za péči o druhé, jsme opravdu v koncích. Pokud si nejste jisti, zda by se to nemohlo stát i vám, jste na dobré cestě - čtěte, braňte se! Pavla Jonssonová, Lidové noviny, 14. února 2001